Monday, 3 August 2015

Belajar bersyukur apa yang kita ada


petang-petang ni sesuai buat motivasi diri sendiri dan juga kepada orang lain.. daripada asyik baca gosip artis jom kita motivasikan diri sendiri.. lebih banyak faedah kita perolehi daripada mengata keburukan orang lain.. sama erti menjaga tepi kain orang lain.. ^^ 

***
topik kali ni ialah tentang erti "SYUKUR".. 
tatkala kita hidup serba mencukupi, terdapat lagi golongan lain di sana yang hidup serba kekurangan.. sering kali ada antara kita yang mengeluh nasib masing-masing.. hidup sederhana tapi tak bersyukur tetap juga nak hidup macam orang berada.. walaupun hidup kita tak setanding dengan golongan berada di luar sana at least kita masih boleh bernafas, masih dapat menjamah makanan yang kiranya orang berada pun jamah dan masih mampu meneruskan hidup tanpa bantuan orang lain,, sedangkan orang yang hidup susah inginkan kehidupan macam kita.. sedarkah kita?? 

kadang fatin pun macam tu juga. berfikiran sempit.. hidup fatin tak lah senang sangat tak juga susah.. boleh kata hidup ala kadar saja.. tapi kadang-kadang diri ni meronta kenapa lah hidup susah macam ni?? exactly no.. sebab apa?? susah apanya kalau masih ada kemampuan nak beli keperluan harian kan?? so be grateful for what you have.. mungkin lain kali Allah akan tarik nikmat tu yang menyebabkan kita menyesali akan segala keluhan, ketidakpuasan hidup dan juga ketidaksyukuran kita keatas nikmat-Nya.. pesan pada diri syukur lah apa yang kita ada sekarang.. sebab ada orang lain yang inginkan kehidupan seperti kita walaupun sederhana saja..


***
ada orang kata D.U.I.T bukan segalanya.. ia tak oleh beli kebahagian.. tapi dunia moden zaman sekarang perlu duit,,duit dan duit.. golongan tidak berkemampuan lebih memerlukan sedangkan kita mengeluh dapat gaji sedikit tetapi bagi mereka yang susah jumlah RM200 tu sudah buat mereka mengucapkan syukur sebab mereka lebih tahu betapa peritnya hidup, sengsaranya hidup tidak memiliki apa-apa.. that's why be grateful for what you have..

***
ada orang kata pakaian tak cukup.. setiap bulan bahkan setiap minggu nak beli baju baru sebab apa?? alasan tak ada baju lain nak pakai jalan.. tapi orang yang susah di luar sana bagi mereka sehelai baju sudah cukup untuk menutupi tubuh dari kedinginan malam.. mereka tidak memilih sebab mereka sedar betapa susah nya hidup jika terlalu memilih.. alangkah baiknya jika kita memberi pakaian yang masih elok yang tak digunakan kepada mereka yang memerlukan kerana tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima.. betul tidak? so be grateful for what you have ..


kadangkala kita terlalu riak dengan nikmat Allah sehingga kita menunjuk-nunjuk kemewahan yang kita ada lalu pada masa akan datang nikmat tersebut lesap bagai banjir yang menenggelami segala daratan.. sebab apa?? sebab kita tidak bersyukur dengan nikmat Allah.. malah kita lebih memilih untuk menjadi riak.. mohon dijauhkan daripada sifat riak.. Amin ya Rab..

Ada juga golongan yang sentiasa tidak berpuas hati dengan nikmat yang Allah berikan kepada orang lain.. ini menyebabkan berlaku dendam sesama manusia, iri hati, dengki dan sombong.. sedangkan semua nikmat yang kita dapat semua dari Allah.. mengapa harus tamak akan nikmat duniawi?? orang susah malah lebih bersyukur dengan nikmat yang mereka perolehi daripada orang yang hidup serba mencukup kerana mereka tidak akan puas hati sekiranya ada orang lain mendapat nikmat lebih dari apa yang mereka perolehi.. dan suatu masa akan datang Allah akan tarik semua nikmat itu sekelip mata dan baru lah kita sedar bahawa sedikit nikmat yang Allah beri tu adalah sudah cukup memadai daripada langsung tidak memperolehi apa2.. so that's why bersyukurlah kerana Allah limpahkan rezeki yang banyak kepada kita..

semoga dijauhkan dari sifat hasad dengki, sombong dan riak.. Amin ya Rabb..

***
demikianlah motivasi petang ini yang ianya mungkin akan menyedarkan kita agar lebih mensyukuri nikmat yang Allah telah berikan pada kita semua.. kadang rezeki tu cepat dan lambat.. bersyukurlah atas segalanya walaupun sedikit ^^

Sama-sama perbetulkan diri.. 
tu sahaja entry petang ini.. jom kita minum petang dulu.. apa pun kesusahan yang berlaku pasti ada penawarnya.. janganlah bersedih.. senyumlah selalu.. ^^ 



2 comments:

Alyani Matshah said...

sentiada bersyukur,, Allah akan tambah nikmatNya..
#syukur selalu

Nurul Syahida said...

betul tu...belajar bersyukur apa yang kita ada in shaa Allah, Allah akan tmbh nikmatnya..aamiin